Kouvola, Finland / DG21R/DG16R
Robi kourii jätteet ojennukseen
Ekokaari Oy sijaitsee Keltakankaan jätekeskuksessa Kouvolassa. Ekokaari tarjoaa Kymenlaakson alueen yrityksille monipuolisesti jätteenkäsittelypalveluita, joihin kuuluvat muun muassa rakennusjätteiden käsittely, energiajätteen jalostaminen, jätteiden varastointipalvelut ym. Tehokkaan murskaus- ja lajittelulinjaston lisäksi tarvitaan myös esilajittelevaa konekantaa ja niihin sopivia työlaitteita. Uusitun malliston Robi-purku- ja lajittelukourat (myöhemmin Robi-kourat) ovat tärkeässä osassa kaivukoneavusteisessa lajittelussa sekä murskaimen syötössä ja autojen lastauksessa.
Ekokaaren toiminnallinen alue Keltakankaalla on kooltaan noin 20 hehtaaria ja jätekeskuksen kokonaispinta-ala on noin 100 hehtaaria. Vuotuinen jätteiden käsittelymäärä on noin 50 000 tonnia ja se pitää sisällään tosi monipuolisesti erilaisia raaka-aineita. Nykysuuntaus on se, että mahdollisimman vähän saapuvasta materiaaleista enää loppusijoitetaan. Eri materiaalien jatkojalostus tai energiakäyttöön murskaaminen ovat Keltakankaallakin päivittäin toistuvia töitä.
Vuonna 2020 hankittu tela-alustainen, noin 32 tonnia painava Teuton Z60 -mobiilimurskain on ollut kovassa käytössä. Se soveltuu puun sekä rakennus- ja purkujätteen murskaukseen. Ekokaari murskaa sillä myös erilaisia muoveja, huonekaluja ym.
”Murskain on todettu kaikkiruokaiseksi. Joitain materiaalieriä emme tosin senkään kitaan enää tarjoa. Laivojen paksut kiinnitysköydet ovat yksi näistä mahdottomista murskattavista. Jos murskain vie siinä hommassa 40 litraa polttoainetta tunnissa ja saanti kuljettimelta on tonnin tunnissa, niin se ei kannata”, aloittaa kunnossapidon työnjohtaja Samu Korjala.
Vierailuhetkellä Teuton Z 60 -murskaimen kitaan mätettiin muun muassa painekyllästettyä puutavaraa ja huonekaluja, kuten sohvia ja runkopatjoja. Ne Teuton popsi vaivatta ja muutti hakkeeksi.
Murskaimen syöttöä tekevässä pyöräalustaisessa Volvo EW240E -materiaalikoneessa on kiinni Robi DG21 -koura (1 300 kg). Materiaalikoneella siis syötetään murskainta ja lastataan korkealaitaisia autojakin. Ylös nouseva ohjaamo helpottaa näkyvyyttä niin murskaimen kidalle kuin auton lavalle.
Pienemmässä tela-alustaisessa Volvo EC160EL -kaivukoneessa on työlaitteena vastaavasti hieman kevyempi Robi DG16 (985 kg).
Robi purku- ja lajittelukourien soveltuvuus kevyeeseen purkuunkin tuli todettua, kun tela-alustainen Volvo kävi vanhan työmaaparakin kimppuun. Vanha taukotupa oli nopeasti tuhannen paloissa ja siitä eroteltu puu ja metalli siististi omissa kaukaloissaan.
Ekokaarella on alueella myös tehokas ja nykyaikainen, sekalaisen jätteen käsittelylinjasto, jonka eri vaiheissa seulotaan erilleen eri jaekokoja ja materiaaleja. Lajittelukourilla on käsittelylinjan ruokinnassa eli materiaalin esilajittelussakin tärkeä merkitys.
”Pyrimme suuntamaan kaiken sen materiaalin energiatuotantoon, joka ei sovellu jatkokäyttöön.” jatkaa Korjala.
Robi-kourat
Kaikkiaan Volvo-merkkisiä koneita Keltakankaalla on seitsemän, joista kolme on pyöräkuormaajia ja loput kaivu-/materiaalikoneita. Vanhimmat Robi-kourat ovat vuodelta 2016.
”Nämä uuden malliston kourat tulivat Volvojen mukana. Materiaalikoneessa on mittarissa nyt noin 2 200 ja tuossa toisessa vajaat 2 000 tuntia. Kourat ovat olleet koko ajan kiinni eli niillä on tehty saman ajan töitä kuin peruskoneillakin”, toteavat koneiden kuljettajat Mika Suortti ja Juuso Laaksonen.
”Tarkkuus näissä on erittäin hyvä. Pidän siitä, että kouraa sulkiessa sen leuat osuvat korkeussuunnassa kohdalleen. Oikein suunniteltu geometria takaa sen, että koneen puomilla ei tarvitse korkoa muuttaa sulkemisen aikana. Se nopeuttaa ja helpottaa töitä”, toteaa Laaksonen.
Molemmat kuljettajat ovat tottuneita kouran käyttäjiä. Eri materiaalien poiminta kasasta käy millimetrin tarkasti ja ravistaminen näyttää olevan käyttökelpoinen liike, kun eri materiaaleja irrotetaan toisistaan.
”Uuden mallisarjan kourissa leukoja liikuttavat synkronointitangot, jotka kulkevat ristiin toisiinsa nähden, ei samansuuntaisesti. Siitä johtuu suuri tarkkuus leuoissa, joiden liikerataakin on hieman muutettu maksimaalisen puristusvoiman aikaansaamiseksi. Myös rakennetta on kauttaaltaan vahvistettu. Hydrauliikkasylinteri on uudessa mallisarjassa jykevämpi. Laakerit ovat huoltovapaita”, kertoo Ramtec Oy:n Miika Janhunen.
Saatavilla on raskaaseen kaksi- tai kolmivuorotyöhön meneviin kouriin vielä erikoislaakerit, joita kaivosteollisuus käyttää. Huulilevyt leuoissa ovat pulttikiinnitteiset ja käännettävät. Alussa uusi huulilevy tukeutuu leukaa vasten ja vähentää pulteille tulevaa kuormaa. Kääntämisen jälkeen toki huulilevyn ja leuan väliin jää rako.
”Tässä suuremmassa DG21-kourassa pyöritys tapahtuu kahdella hydrauliikkamoottorilla. Suosittelemme vuotolinjan käyttöä. Se ja hydrauliikan painepiikeiltä suojaava shokkiventtiili takaavat yhdessä sen, että tiivisteiden käyttöikä on pitkä”, lupaa Janhunen.
Ramtec kokoaa kourat Lahden tehtaalla. Kouramalleissa DG16, DG21 ja DG31 käytetään paljon yhteneväisiä osia. Esimerkiksi samoja laakereita sekä hydrauliikkasylintereitä ja -moottoreita. Se parantaa synergiaa niin asiakkaan kuin huollon ja kokoonpanonkin suhteen. Tuplasylinterillä varustettu malli DG31 esiteltiin Baumassa viime syksynä.
”Suosittelemme kourille 800 tunnin huolto- ja tarkastusväliä. Meille huoltoon tulevissa kourissa tehdään ensin koeajot ja tarkistetaan välykset. Tapit ja laakerit tarkistetaan, mahdolliset vuodot korjataan ja huulilevy vaihdetaan, jos tarvetta. Ajoissa tehty huolto takaa sen, että työt eivät keskeydy”, jatkaa Janhunen.
Alkuperäinen julkaisu: Konepörssi/Olli Päiviö